Kernen en thema’s

Veilig leren lezen begint met kern start, daarna volgen kern 1 t/m 11 en het schooljaar wordt afgesloten met kern afsluiting. Elke kern begint met een ankerverhaal waarmee u het thema van de kern introduceert.

Kern Onderwerp Thema (wereldoriëntatie)
kern Start Jij en ik kennismaken
kern 1 Beestenboel dieren
kern 2 Dag en nacht tijd
kern 3 Hoe voel jij je? ziek zijn/beter worden
kern 4 Waar woon jij? wonen
kern 5 Mag dat wel? regeltjes, slordig/netjes
kern 6 Verhalen in je buik feest (letter- en verhalenfeest)
kern 7 Spannend! avontuur
kern 8 Wat kan jij? theater, muziek, kunstjes doen
kern 9 Hoe kan dat? techniek
kern 10 Kijk eens om je heen natuur, natuurverschijnselen
kern 11 Wat bewaar jij? museum, verzamelen, kunst
kern Afsluiting Een wereld vol boeken boeken
     

Het voorlezen van de ankerverhalen draagt bij aan het uitbreiden van de woordenschat. De platen van de ankers zijn opgenomen in de Leerkrachtassistent.

Kern Start

In de kern start maken de leerlingen kennis met een plein waarop zeven huizen staan. Ook dat van Kim en haar opa en hun geit Gekkie. Opa heeft een opvallende pet. Dat is zijn ‘verzinsels- pet’, waaruit hij de (anker)verhalen tovert die gaan over de mensen die aan het plein wonen. Tot en met kern 6 volgen de kinderen in de ankerverhalen de belevenissen op dit plein in de seizoenen zomer, herfst en winter.

Kern 7 t/m 11

Na kern 6 nemen de leerlingen afscheid van het Puddingboomplein en ontdekken de kinderen alles over techniek, de natuur, het theater, kunst en muziek. Ze doen proefjes, leren nieuwe woorden, gaan steeds beter spellen en kunnen steeds moeilijkere teksten lezen. In kern 7-11 biedt u losstaande verhalen aan. De ankerverhalen hebben daar een relatie met het leesboekje maan en zon van de betreffende kern.

Kern Afsluiting

In kern afsluiting keren Kim en haar opa weer terug in het ankerverhaal. Kim en opa gaan op zoek naar verhalen. In deze kern kijkt u met de leerlingen terug op wat ze in het afgelopen schooljaar hebben geleerd. Verder biedt de kern afsluiting mogelijkheden om bepaalde zaken te herhalen. U stabiliseert de kennis die uw leerlingen de voorgaande kernen hebben opgedaan, zodat ze een goede basis hebben voor groep 4. Een heel belangrijk doel van deze kern is om uw leerlingen te stimuleren om óók in de zomer-vakantie te blijven lezen. Dit om het zogenoemde zomerverval te voorkomen.

Deel met anderen