Kinderen leren nóg beter lezen met nieuwe versie Veilig leren lezen

De lees- en spellingresultaten van Veilig leren lezen kim-versie zijn aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 830 basisscholen die in schooljaar 2014-2015 zijn gaan lesgeven met de vernieuwde versie van Veilig leren lezen voor het aanvankelijk lezen in groep 3. De 2e maanversie van Veilig leren lezen (uit 2003) scoort op de Drie-Minuten-Toets al beter dan het landelijk gemiddelde, maar de kim-versie overtreft zelfs deze resultaten.

In schooljaar 2014-2015 zijn 831 reguliere basisscholen aan de slag gegaan met Veilig leren lezen kim-versie. Deze scholen hebben hun toetsresultaten ingevoerd in Digiregie, het online registratie- en planningsprogramma bij de methode. De Drie-Minuten-Toets (DMT), AVI en de toets Spelling van het Cito worden op vaste momenten in het jaar afgenomen, namelijk bij de wintersignalering (M3) en de zomersignalering (E3).

Inmiddels zijn de resultaten van deze scholen anoniem verwerkt en geanalyseerd. De resultaten voor DMT en AVI zijn ook vergeleken met de resultaten bij de 2e maanversie in hetzelfde schooljaar. Voor de toets Spelling was deze vergelijking niet mogelijk, omdat in de Toetssite van de 2e maanversie geen spellingresultaten konden worden ingevoerd.

DMT beter dan landelijk gemiddelde
De resultaten van de kim-versie op de leestoets DMT laten voor beide meetmomenten M3 en E3 een aanmerkelijk beter beeld zien dan het landelijk gemiddelde. Waar bijvoorbeeld 20% van de kinderen ver boven gemiddeld leest, is dat bij de kim-versie maar liefst 25,4% bij toetsmoment M3. En waar op datzelfde moment 20% van de kinderen ver beneden gemiddeld leest, is dat bij de kim-versie slechts 13,2%.

De DMT-resultaten van de kim-versie zijn ook vergeleken met die van de 2e maanversie uit hetzelfde schooljaar. Hieruit blijkt dat de kim-versie ook hier een beduidend betere scoreverdeling (in de scoreniveaus van I tot V) laat zien op de meetmomenten M3 én E3.

Belangrijkste basis gelegd
De resultaten op de leestoets AVI blijken vergelijkbaar voor beide methodeversies. Vanaf M3 naar E3 toont de AVI-toets voor de kim-versie een stijging van rond de 10% meer kinderen die op beheersingsniveau lezen. Uit verdere analyses van de AVI op aantal fouten en leestijd blijkt dat de kinderen zowel in accuratesse als in leestempo vordering doormaken.

Absoluut gezien haalt op E3 het grootste deel van de kinderen (94%) de beheersingsnorm voor accuratesse en een kleiner percentage (bijna de gewenste 75%) de norm voor beheersing op leestempo. Daaruit blijkt dat de kinderen vooral accuraat lezen. En daarmee is de belangrijkste basis gelegd voor een goede leesvaardigheid.

Betere spellingresultaten
De spellingresultaten van de kim-versie laten een zeer positieve spellingontwikkeling zien. Ook hier scoren de kinderen op beide meetmomenten aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde. Daarnaast is tussen M3 en E3 een duidelijke toename te zien (van ruim 6%) in het aantal kinderen dat boven het niveau ‘gemiddeld’ scoort. Het percentage kinderen dat ‘ver beneden gemiddeld’ scoort, neemt beduidend af (met ruim 5%).

Bekijk zelf alle resultaten:
De resultaten van het onderzoek nog eens rustig doorlezen? Download hier het artikel over het onderzoek.

Deel met anderen