Artikelen Veilig stap voor stap

Hier vindt u extra informatie en verdiepingsstof bij de methode. In elk artikel geeft de auteur zijn visie op een onderwerp gerelateerd aan Veilig stap voor stap. Ook treft u er handige tips aan om direct in uw praktijk toe te passen.

Toon artikelen binnen de categorie:

Datum Titel Categorie Auteur(s)
11-08-2014 Praktische zaken voor een goede start in kern 9
Veilig stap voor stap streeft ernaar om in het eerste jaar van het speciaal (basis)onderwijs kern 8 te bereiken. Voor veel kinderen is dit een reële doelstelling.
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Susan van der Linden
11-08-2014 Praktische zaken voor een goede start in kern 7
Veel kinderen die na het doorlopen van groep 3 van de basisschool overgeplaatst worden naar het speciaal (basis)onderwijs hebben als startsituatie het niveau van kern 7.
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Susan van der Linden
11-08-2014 Praktische zaken voor een goede start
Bij de start van het schooljaar is een goede voorbereiding essentieel. Juist in het speciaal (basis) onderwijs is die start afhankelijk van de kinderen die in dat schooljaar instromen.
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Susan van der Linden
20-09-2012 Hulp voor ouders: Ik wil mijn kind thuis helpen met lezen
U heeft de ouders gevraagd thuis met hun kind te lezen. Hoe? Met de tips in dit artikel helpt u ouders op weg. Om te printen en mee te geven.
risicolezers Ed Koekebacker
13-06-2011 Toelichting Leerkrachtassistent Veilig stap voor stap versie 2.0
De Leerkrachtassistent Veilig stap voor stap sluit naadloos aan bij Veilig stap voor stap, de methode...
materialen Angela Schelfhout
17-05-2011 Toetsen en de Toetssite Veilig stap voor stap
Met ingang van het schooljaar 2011-2012 kunnen de toetsgegevens van de leerlingen snel en gemakkelijk verwerkt worden in de Toetssite Veilig stap voor stap.
toetsen en toetssite Karlijn Zuketto
03-01-2011 Het systematisch volgen van leerlingen
Het systematisch volgen van de leesontwikkeling van leerlingen is essentieel om tijdig problemen bij het leren lezen te signaleren.
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Susan van der Linden
02-01-2011 Aandachtspunten voor het vervolgtraject na Veilig stap voor stap
Aan het einde van kern 12 van Veilig stap voor stap wordt de overstap gemaakt naar het voortgezet technisch lezen. In dit artikel worden enkele aandachtspunten besproken.
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Susan van der Linden
02-01-2011 Kinderen met specifieke leerbehoeften: beschrijving en ondersteuning
In dit artikel wordt een beschrijving gegeven van de problematiek bij de belangrijkste doelgroepen.
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Susan van der Linden
23-12-2010 Uitgave voor het speciaal basisonderwijs
In het speciaal onderwijs wordt vaak gewerkt in een aangepast tempo. De spanningsboog ...
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Annemieke Smits
23-12-2010 Omgaan met verschillen
Handreikingen voor het omgaan met niveauverschillen in het leesonderwijs met Veilig stap voor stap.
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Susan van der Linden
09-11-2010 Leerlijnen
In de methode Veilig stap voor stap is sprake van twee leerlijnen: technisch lezen en spellen. In dit artikel wordt op elk van de genoemde aspecten ingegaan.
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Susan van der Linden
24-08-2010 Leesbevordering
De meeste kinderen die leren lezen, willen ook lezen. Een eenmaal verworven vaardigheid toepassen geeft
gebruikswijzer Ed Koekebacker
13-04-2010 Gebruik materialen Veilig leren lezen bij Veilig stap voor stap
Leerkrachten op het speciaal basisonderwijs die met Veilig stap voor stap werken, maken gebruik ...
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Susan van der Linden
07-01-2010 Materialen
Veilig stap voor stap is een methode voor het aanvankelijk lezen die ontwikkeld is voor kinderen in ...
gebruikswijzer Rosemarie Irausquin en Angela Schelfhout
06-01-2010 Beter lezen met ‘voor-koor-zelf’
Zelfvertrouwen is een goede basis voor het leveren van prestaties. Onvoorbereid hardop lezen, ...
lezen Ed Koekebacker en Susan van der Linden
06-01-2010 Wacht-hint-prijs
Bij het geven van leesinstructie kunt u gebruikmaken van de zogeheten ‘wacht-hint-prijs’-methodiek.
lezen Uitgeverij Zwijsen B.V.
01-04-2008 Veilig & vlot boekt resultaat
Uit de praktijkervaring van Joan Gunther, die al een aantal jaren met Veilig & vlot in groep 3 werkt
Veilig & vlot Joan Gunther
01-04-2008 Diploma’s Veilig & vlot
Bij alle leerprocessen speelt motivatie een grote rol. Als je erop gebrand bent iets te leren, is de ...
Veilig & vlot Caesar Mommers (2007 †)
01-04-2008 Het belang van Veilig & vlot
Een van de meest kenmerkende vernieuwingen van Veilig leren lezen is de toegenomen aandacht ...
Veilig & vlot Caesar Mommers (2007 †) en Bea Zuurwelle